Vitamine D-tekort

Vitamine D-tekort? Zo kom je er makkelijk vanaf!

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen, die last hebben van een vitamine D-tekort. Wat toch wel opmerkelijk is! Aangezien vitamine D één van de weinige soorten is die ons lichaam zelf kan aanmaken.

Bovendien is vitamine D een van de meest voorkomende vitamines. Desondanks loopt meer dan 80% van alle mensen rond met een tekort. Daarom zijn we hier bij Happy Goodies een klein onderzoekje gestart.

Dus voor iedereen die hier graag wat meer over wilt weten. Lees vooral even verder!

Inhoudsopgave

Werking van vitamine D

Het menselijk lichaam is in staat vitamine D uit cholesterol te halen in de aanwezigheid van ultraviolette stralen. Deze soort werkt als vitamine en hormoon tegelijk. Zo helpt het bijvoorbeeld bij de opname van calcium en fosfor, en is daarom goed voor de ontwikkeling van sterke botten en tanden.

Ook speelt vitamine D een rol bij het functioneren van onze spieren en het menselijke immuunsysteem. De belangrijkste bron van vitamine D is en blijft de zon, gevolgd door margarine, bak- en braadproducten en een aantal dierlijke producten.

Daarnaast wordt deze vitamine omgezet in hormonen door onze lever en nieren. Als hormoon helpt vitamine D bijvoorbeeld om de kaliumspiegel van ons lichaam te controleren.

Misschien ook interessant:

Oorzaken vitamine D-tekort

Naast zonlicht zijn er een aantal vitamine D-rijke voedingsmiddelen die ons voldoende vitamine D kunnen geven. Toch blijkt vanwege onze onwetendheid en gebrek aan kennis, dat we ons lichaam dagelijks niet genoeg zonlicht geven. Hieronder staan enkele oorzaken van een vitamine D-tekort uitgelegd.

Te weinig zonlicht: langdurig binnenshuis vertoeven is een van de belangrijkste oorzaken van een vitamine D-tekort. Ook het dragen van bepaalde kleding kan tot een tekort leiden.

Het is daarom raadzaam om minstens 1-2 dagen per week aan de zon te worden blootgesteld. Mocht je hier tijdens werkdagen geen tijd voor hebben, plan dan bijvoorbeeld een wandeling in het weekend.

Leeftijd: een vitamine D-tekort is regelmatig te wijten aan onze leeftijd. Oudere mensen hebben gewoon meer vitamine D nodig dan de jeugd.

Bovendien is het voor een ouder iemand niet altijd even makkelijk om genoeg zonlicht te krijgen. Toch is het raadzaam om ongeacht je leeftijd, voldoende tijd in de zon door te brengen.

Onvoldoende vitamine D-rijke voeding: vitamine D zit bijvoorbeeld in zeevruchten, melkproducten en champignons. Vooral veel veganisten kampen met dit tekort vanwege hun specifieke dieet.

Naast bovenstaande oorzaken zien we dat mensen met een donkere huidskleur vaker dit tekort hebben. Ook zijn het met name zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven. Maar net zo goed kinderen tot een jaar of vijf lopen risico op een vitamine D-tekort.

Symptomen vitamine D-tekort

Hieronder staan dan nog een aantal veelvoorkomende symptomen van een vitamine D-tekort. Denk er wel aan dat je niet altijd een tekort hebt, wanneer je last hebt van een van onderstaande klachten.

Droge huid

Als onze huid onvoldoende vitamine D krijgt, zorgt dit ervoor dat je huid droog en dof wordt. Ook is deze vitamine belangrijk bij het voorkomen van acne en andere huidaandoeningen.

Neurologische aandoeningen

Te weinig vitamine D kan leiden tot een vernauwing van de bloedvaten. Dit verhoogt de bloeddruk en kan zo bijvoorbeeld hoofdpijn en migraine veroorzaken.

Haaruitval door vitamine D-tekort

Een lage hoeveelheid vitamine D kan zorgen dat onze hoofdhuid uitdroogt met roos en haaruitval als gevolg. Het tekort verzwakt onze haarzakjes waardoor ze op een gegeven moment dus ook uitvallen.

Zwakke botten

Een van de basisfunctie’s van vitamine D is het ondersteunen van de binding en opname van mineralen zoals calcium en kalium. Gebeurd tot niet genoeg, dan heeft dit effect op onze botten en gewrichten. Het is daarom altijd raadzaam om calciumrijk voedsel in je dieet op te nemen.

Rugklachten

Te weinig vitamine D zorgt voor onvoldoende opname van calcium en kan op deze manier weer rugpijn veroorzaken. Dit is tevens een van de meest merkbare symptomen van een vitamine D-tekort.

Vermoeidheid

Jezelf futloos voelen is één van de meest voorkomende symptomen bij een tekort. Denk er wel aan dat deze moeheid ook talloze andere oorzaken kan hebben. Je lichaam detoxen helpt bij klachten als vermoeidheid.

Depressie

Onze geestelijke gezondheid kan tevens leiden onder een tekort aan deze vitamine. Zo krijg je bijvoorbeeld last van slechte besluitvorming, angst, slapeloosheid en depressieve gevoelens. Gelukkig bestaan er genoeg manieren om jezelf weer op te vrolijken. Een van onze favoriete is toch wel het beoefenen van mindfulness. Bovendien is dit een ideale manier om je geest wat meer rust te geven.

Spierpijn

Vaak is spierpijn het gevolg van overbelasting tijdens bepaalde activiteiten. Overmatig sporten kan één van de redenen zijn, waarbij iemand met een vitamine D-tekort hier misschien nog wel meer last van heeft dan een ander.

Verminderde werking schildklier

Als er een tekort aan vitamine D is, kan dit leiden tot schildklierstoornissen in het menselijk lichaam. Denk hierbij aan gezondheidsproblemen zoals gewichtstoename, vermoeidheid etc.

Vitamine D-tekort aanvullen

Belangrijk is om eerste eens na te gaan of je een tekort hebt aan vitamine D. Hiervoor kun je online een test maken, zodat je in ieder geval een indicatie krijgt, of je ook écht last zou kunnen hebben van zo’n tekort.

Is er bijvoorbeeld minder dan 30 ng / ml aanwezig in je bloed, dan raden we je toch aan om wat meer in de zon te gaan zitten. Het schijnt zo te zijn dat ’s ochtends het beste moment van de dag is om je vitamine D-tekort te verhelpen.

Vitamine D halen uit zonlicht

Bovendien kun je ook allerlei vitamine D-supplementen gebruiken, om binnen no-time het tekort weer aan te vullen. Bij twijfel is het altijd verstandig om even contact met je huisarts op te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
HappyGoodies Favicon

Product van de maand

HappyGoodies Favicon

Categorieën