Tips voor beginnende hardlopers

Tips voor beginnende hardlopers

De positieve effecten van hardlopen kan vrijwel iedereen ervaren. Je zult hiervoor wel op structurele basis moeten trainen. Hieronder vind je een aantal praktische tips voor beginnende hardlopers!

Tips om te beginnen met hardlopen

Hardlopen is een uitstekende sport voor iedereen die zich fit en gezond wil voelen. De sport is relatief goedkoop en je hoeft eigenlijk geen rekening te houden met anderen. Je kunt zelf een trainingsschema maken en sessies inplannen.

Verder is het algemeen bekend dat een hardlooproutine je zowel fysiek als mentaal kan doen opbloeien. Dit betekent natuurlijk niet dat je dit na je eerste 5 kilometer al direct cadeau krijgt. Je zult hiervoor een routine moeten opbouwen.

1. Begin rustig aan

Als je gaat beginnen met hardlopen is het van belang dat je niet te enthousiast begint met trainen. Bouw je conditie langzaam op en geef je lichaam genoeg tijd om te herstellen.

Een goede tip voor beginnende hardlopers is het aanhouden van een trainingscyclus. Denk bijvoorbeeld aan; twee dagen achter elkaar hardlopen en dan één dag rust nemen.

2. Draag de juiste outfit

Het dragen van de juiste outfit kan je toekomstige hardloopsessies aanzienlijk verbeteren. Een belangrijk onderdeel van in de buitenlucht trainen, is dat je voldoende rekening weet te houden met het weer.

Afhankelijk van de plek kan het weer elke dag behoorlijk veranderen. De opties betref het dragen van hardloopkleding zijn onder anderen; shirts, broeken, panty’s, jassen en vesten.

Het weer buiten bepaalt hierin welke combinatie je voor die dag nodig hebt om jezelf comfortabel te blijven voelen tijdens het hardlopen.

3. Kies een geschikt moment

Een van de sleutels tot succes is het kiezen van een geschikt moment om een rondje te gaan hardlopen. Voor beginnende hardlopers is het ideaal om een hardloopsessie rond 16.00 uur ’s middags in te plannen.

Op dit moment van de dag heeft je lichaam doorgaans de ideale temperatuur. Dit gecombineerd met een toename in ademhalingscapaciteit geeft je meer energie en alertheid tijdens het hardlopen.

4. Bouw een routine op

Zoals hierboven ook al staat omschreven is het belangrijk dat je niet direct teveel van je lichaam vraagt. Voor beginnende hardlopers luidt daarom ook het advies:

Plan altijd een rustdag in, voordat je begint aan een nieuwe trainingscyclus.

Zo krijgen je spieren genoeg tijd om zich te herstellen en kun je de volgende training weer topfit beginnen.

5. Denk aan je lichaam

Intensieve hardloopsessies behoren tot de belangrijke elementen van je training. Je wilt echter goed voor jezelf zorgen en voldoende aan je lichaam denken. Ga je vaak lange afstanden hardlopen dan zul je zowel mentaal als fysiek op je plaats worden gezet.

Combineer daarom altijd lange runs met kortere afstanden zodat je lichaam en geest voldoende tijd hebben om zich te herstellen. Ga je rustdagen structureel overslaan dan raakt je lichaam snel uitgeput en in het slechtste geval geblesseerd.

Welke hardloopschoenen heb ik nodig?

Voordat je hardloopschoenen gaat kopen is het van belang dat je bedenkt waar je gaat hardlopen. Koop vervolgens schoenen die geschikt zijn voor het terrein. Als je bijvoorbeeld het grootste deel van je training offroad rent, dan heb je trail hardloopschoenen nodig met voldoende grip en stabiliteit.

Ben je van plan om langere afstanden te overbruggen, dan heb je lichte schoenen nodig met voldoende demping en comfort. Denk daarnaast aan inlegzolen om een betere pasvorm van je hardloopschoenen te creëren en je loopcomfort aanzienlijk kunnen verbeteren.

Heb je nog andere tips voor beginnende hardlopers? Laat het ons dan vooral even weten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
HappyGoodies Favicon

Categorieën