Mindfulness cursus

Mindfulness cursus: zo verwerk je stress en emoties

Een mindfulness cursus geeft je simpele tools om het dagelijks leven op een andere manier te benaderen. Zo kun je bijvoorbeeld beter omgaan met gevoelens van stress, verdriet, depressie en paniek.

Misschien denk je dat het effect van deze Boeddhistische wijsheid nooit krachtig genoeg is om al jouw problemen op te lossen. Toch biedt een degelijke mindfulness cursus behoorlijk interessante voordelen, zonder dat je daarvoor urenlang op een meditatiekussen hoeft te zitten.

Inhoudsopgave

Hoe werkt mindfulness?

Stel je begint aan een mindfulness cursus, dan zul je vrij snel merken dat je de meeste oefeningen kunt toepassen waar en wanneer jij dat wilt.

Daarbij maakt het vrij weinig uit of je nou de planten water geeft, een boswandeling maakt, of geniet van je nieuwe aroma diffuser. Mindfulness is een krachtige methode voor het dagelijks leven.

Mindfulness cursus

Er bestaan echter nog altijd misverstanden rondom het beoefenen van mindfulness. In principe gaat het erom dat je bewust aanwezig bent in het huidige moment. Dit betekent niet dat je continu bezig bent met mediteren of je chakra’s terug in balans brengen.

Je bent eerder bewust bezig in het hier en nu. Zonder daarbij een mening te vormen, of een label te plakken op datgene wat je zintuigen op dat moment waarnemen.

Veel mensen worden zich meer bewust van de wereld om hun heen. Het effect van mindfulness kun je daarom goed merken aan de hoeveelheid ‘aha momentjes’ die je tijdens de cursus zult gaan krijgen.

Dit gaat vaak samen met een flinke dosis vriendelijkheid en geluk. Je bent niet alleen vriendelijker naar jezelf toe, maar je zult deze positieve energie ook reflecteren op andere mensen.

Dit effect wordt ongetwijfeld opgemerkt binnen je sociale contactenkring. Het kan dus best zijn dat je het ene complimentje na het andere krijgt, terwijl je geen flauw idee hebt waar plotseling al die positiviteit vanaf komt.

In de loop van de mindfulness cursus zul je deze vibes meestal vanzelf gaan ervaren. Het zal je namelijk nog verbazen wat voor effect jouw gedrag kan hebben op andere mensen. Misschien ken je het gezegde wel:

‘Wie goed doet, goed ontmoet.’

Het is van belang dat je leert om een open bewustzijn te creëren. In principe kun je dit oefenen op elk tijdstip van de dag. Probeer eens kort stil te staan, een paar keer diep in- en uitademen en gewoon te genieten van het huidige moment.

Mindfulness betekent bewust zijn, met een vleugje vriendelijkheid.

Let op dat je dus niet continu bezig bent met oordelen en kritiek leveren. In het begin kan het soms nog vrij lastig zijn, om die eindeloze stroom van gedachten onder controle te krijgen. Normaal gesproken dwaalt je geest namelijk al snel af naar een gebeurtenis uit het verleden of de toekomst.

Om in een gezond klimaat te mediteren of mindfulness te oefenen, kun je de kracht van een luchtreiniger gebruiken. Deze handige luchtzuiveraar laat binnen no-time schadelijke stoffen, pollen en virussen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Voordelen van mindfulness cursus

Tijdens de cursus mindfulness voor het dagelijks leven werk je zowel aan je nieuwsgierigheid als vriendelijkheid. Mindfulness leert je meer aandacht te besteden aan de kleine dingen van het leven.

Daarnaast helpen de meeste mindfulness oefeningen en meditatie apps met het verwerken van stress, angst en verdriet. Ook verbetert het je vermogen om je te concentreren op belangrijke aspecten van je leven.

Uiteindelijk zul je positieve veranderingen gaan opmerken betreft je gezondheid, gedrag en emoties. Een subtiele kracht waar alleen jij gebruik van kunt maken.

Mindfulness cursus
Mindfulness maakt je bewust

Het verhogen van je bewustzijn draagt meestal bij aan een tevreden leven. Je kunt makkelijker genieten van het leven en je bezighouden met leuke activiteiten. Ook ben je beter in staat zin om een diepere connectie met anderen te leggen.

Mindfulness verbetert je gezondheid 

Dankzij het volgen van een mindfulness cursus zal je fysieke gezondheid op een aantal manieren verbeteren. Mindfulness kan bijvoorbeeld helpen bij stress symptomen, hartaandoeningen, hoge bloeddruk, chronische pijn en slaapproblemen.

Mindfulness verbetert je mentale gesteldheid 

Je kunt bijvoorbeeld symptomen verlichten van: depressie, drugsgebruik, eetstoornissen, liefdesverdriet en paniekaanvallen. Ook je zelfvertrouwen zal een flinke boost krijgen.

Welke oefeningen kun je verwachten?

Je kunt tijdens een mindfulness cursus de meest uiteenlopende oefeningen verwachten. Het overkoepelende doel is om ​jezelf bewust te worden van je gedachten en emoties zonder daarbij te oordelen.

Zo kan de geest opnieuw aandacht besteden op het hier en nu. Onderstaande mindfulness-oefeningen zijn tevens een vorm van meditatie. Je kunt ook meditatiemuziek toevoegen aan een oefening voor extra ontspanning.

Mindfulness cursus
Basis ademhalingsoefening

Ga rustig ergens zitten en focus je op je ademhaling. Laat je gedachten komen en gaan en keer telkens weer terug naar je ademhaling. Uiteraard komen dit soort oefeningen ook terug in een mindfulness cursus. Desondanks vind je hier nog een krachtige ademhalingsoefening voor rust en ontspanning.

Lichamelijke sensaties

Let vooral op de subtiele sensaties zoals jeuk of getintel en laat deze sensaties vervolgens ook weer los. Scan je lichaam daarbij van top tot teen. Of je volgt een online yoga cursus waarbij je door middel van lichamelijke oefeningen meer bewustzijn creëert over zowel je lichaam als geest.

Gebruik zintuigen

Wat zie, hoor, ruik, proef en voel je? Probeer hier geen beeld bij te vormen, maar merk het simpelweg op als: zicht, geluid, geur, smaak en raak. Uiteraard weer zonder hierbij te oordelen en vervolgens laat ze gaan.

Controleer emoties

Een mindfulness cursus geeft je doorgaans een andere kijk op het leven. Je maakt ruimte voor emoties zonder daarbij te oordelen. Je accepteert gewoon de aanwezigheid van deze gevoelens. Benoem ze bijvoorbeeld met: vreugde, woede, frustratie. Accepteer de aanwezigheid van de emoties en laat ze los.

Controleer verlangens

Ben je bewust van de drang naar verslavende middelen en laat deze ‘craving’ passeren. Let daarbij goed op hoe je lichaam aanvoelt als de craving opkomt. Probeer het verlangen te accepteren alwetend dat deze drang slechts tijdelijk is en ook weer snel zal verdwijnen.

Mindfulness in de praktijk

Aan de hand van een simpel voorbeeld lees je hieronder hoe een mindfulness cursus kan helpen in de praktijk. Je bent jezelf namelijk meer bewust van allerlei gedachten, die op dat moment in je hoofd rondspoken, zonder je door emoties te laten meeslepen.

Je kunt het menselijke bewustzijn zien als een grote oceaan. Die eindeloze stroom van gedachten is de wind en jij bent de kapitein van een zeilschip. Op het moment dat je last hebt van stress, dan stormt het behoorlijk op zee en waait de wind kriskras door elkaar.

Zo kun je met een zeilboot onmogelijk je plaats van bestemming bereiken. Om snelheid te maken met een zeilboot zul je de wind weer onder controle moeten krijgen. Mindfulness helpt je bewust van de wind te worden die door je zeilen waait.

Praktijk voorbeeld

Stel bijvoorbeeld je zit in de auto en de auto naast je duwt je bijna van de weg af. Het hoofd van de bestuurder in de andere auto loopt rood aan. Hij vloekt en maakt zelfs handgebaren naar je. Terwijl hij fout zat en niet jij!

Hoe reageer je hier normaal gesproken op? Waarschijnlijk eerst geschrokken en vervolgens boos, kwaad of zelfs furieus. Je hebt namelijk geen enkele buffer tussen actie en reactie.

Je hoeft helemaal niet te schreeuwen of te schelden terwijl je kinderen bijvoorbeeld achter in de auto zitten. Dankzij een mindfulness cursus leer je verstandig te reageren op dit soort situaties zonder alleen maar blindelings te reageren.

Ondanks bovenstaande voorbeeld zal mindfulness niet al je problemen oplossen en je leven zal ook niet veranderen in een spirituele circustent. Het is een soort superkracht waar alleen jij gebruik van kunt maken!

Om alvast kennis te maken met een aantal tips, kun je misschien dit artikel lezen voor meer rust & balans in je leven.

Cursus mindfulness voor het dagelijks leven

De cursus mindfulness voor het dagelijks leven wordt gegeven door Happy with Yoga. Deze moderne methode bestaat uit simpele technieken en ontspannende oefeningen. De cursus duurt zo’n 8 weken en je kunt de stof gewoon online downloaden in je mailbox.

Hieronder volgt nog wat korte uitleg over de samenstelling van de cursus. Voor meer info hierover kun je misschien beter onze review doorlezen.

In het programma vind je allerlei audiobestanden, instructie video’s en dagelijkse coachingsessies. Deze leren je stap voor stap afscheid te nemen van zowel je mentale als lichamelijke klachten.

De gratis bonus module (t.w.v. € 27,-) leert je zelfs wat praktische tips en oefeningen voor op het werk.

Begin vandaag nog met mindfulness en neem de touwtjes weer in eigen handen. Je kunt door middel van deze mindfulness cursus eindelijk afrekenen met stress, slaapproblemen, verdriet, en energie vretende gedachten.

Meer weten over spiritualiteit? In deze blog vind je de betekenis makkelijk uitgelegd.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
HappyGoodies Favicon

Product van de maand

HappyGoodies Favicon

Categorieën