Mediteren

Leren mediteren: tips en oefeningen voor beginners

Welkom bij je eerste echte meditatieles. Aan de hand van een paar simpele tips en oefeningen, kun je vandaag vrij snel leren hoe je het beste kunt beginnen met mediteren.

Voordat we direct van start gaan lijkt het ons verstandig, om eerst te begrijpen: wat meditatie precies is? En waarom deze techniek zo populair is geworden over de hele wereld?

Wat is mediteren?

In de boeddhistische traditie is het woord ‘meditatie’ vergelijkbaar met de betekenis van het woord ‘sport’.

Meditatie is namelijk een manier om je geest te trainen. Net zoals fitness ons lichaam in topvorm weet te houden, doet meditatie dit voor onze geest.

Onze geest is gedurende dag ontzettend druk bezig. Continu vliegen er gedachtes van hot naar her, zonder dat we daar eigenlijk bij stil staan.

Denk maar eens aan situatie’s uit je verleden, waar je misschien wel elke dag aan terugdenkt. Of dingen die nog gaan gebeuren, waar je ontzettend veel stress van krijgt.

Soms lijkt het zelfs bijna alsof we op de automatische piloot leven. De dagen worden weken, maanden vervolgens jaren. Enorm zonde toch om die zomaar aan je voorbij te laten gaan.

Daarbij staan we helemaal niet meer stil bij de realiteit en dingen die echt belangrijk zijn. Dingen die onze aandacht vragen, die stellen we meestal uit.

Onze wilskracht is vaak niet sterk genoeg, om aangeleerde patronen te veranderen. Ook al willen we dat nog zo graag!

Meditatie is een manier om deze cirkel te doen doorbreken. Je leert jouw geest te kalmeren, sterker en bewuster te maken van de realiteit. Zonder afgeleid te worden door het verleden of toekomst.

Meditatie is vergelijkbaar met mindfulness. Door jezelf te concentreren op één ding tegelijk. Zul je vrij snel kunnen genieten van onwijs veel interessante voordelen. Hierover straks meer!

Inhoudsopgave

Beginnen met mediteren

Er zijn talloze manieren waarop je kunt leren mediteren. Een van de meest effectieve meditaties, is het focussen op je ademhaling. In principe is dit vergelijkbaar met andere mindfulness oefeningen.

De eerste stap richting mediteren begint natuurlijk met de beste hulpmiddelen. Ben je dan ook op zoek naar een meditatiekussen? In onze lijst met beste meditatie kussens behandelen we diverse varianten die voldoende ondersteuning bieden.

En dan denk je misschien wel van: ‘ohh dat is niet moeilijk’. Maar niets is minder waar! Probeer het zelf maar eens uit. Je zult merken dat binnen no-time je aandacht zal afdwalen naar dingen uit het verleden of toekomst.

Door jezelf op dat moment te herpakken en je weer opnieuw te concentreren op je ademhaling. Merk je na verloop van tijd dat je meer controle hebt over alle gedachten en emoties die in je hoofd ronddwalen.

Meditatie is niks anders dan jezelf bewust worden van deze stroom van gedachten. Uiteindelijk kun je hiermee zelfs de energiepunten van je lichaam, oftewel chakra’s activeren.

Misschien ook interessant:

Meditatie oefeningen voor beginners

Hieronder vind je twee oefeningen waarmee je op een vrij eenvoudige manier kunt leren mediteren. Wil je liever een begeleide meditatiesessie? Check dan ons artikel met de beste meditatie apps van 2019!

Ademhaling meditatie

Ga lekker ontspannen zitten, adem een paar keer diep in door je neus, en uit door je mond. Sluit je ogen en focus volledig op je ademhaling.

Probeer deze niet te sturen, maar voel bewust wat er in je lichaam gebeurd. Het is niet erg als je op een bepaald moment de focus verliest. Keer dan gewoon weer terug naar je ademhaling.

In het begin is het soms makkelijker om elke in- en uitademing te tellen. Bij één inademen, twee uitademen, drie inademen, vier uitademen tot je bij tien bent, dan begin je weer bij één.

Dit herhaal je tot aan het einde van de meditatie. Ben je klaar dan open rustig je ogen en ga verder met je dag. Nog een oefening? Check dan deze ademhalingsoefening voor rust en ontspanning.

Bodyscan meditatie

Ga lekker ontspannen zitten, adem een paar keer diep in door je neus, en uit door je mond. Sluit je ogen en focus je op elk deel van je lichaam.

Begin bij je hoofd en scan nu langzaam helemaal naar onder tot aan het puntje van je tenen. Probeer gaande weg elke vorm van spanning of juist ontspanning in gedachten te benoemen.

Ben je daarbij bewust van hoe je lichaam aanvoelt en waar je misschien bepaalde drukpunten voelt. Merk je dat je focus verliest, keer dan weer terug naar het punt waar je gebleven bent.

Probeer ook hier niks te forceren en neem er even rustig de tijd voor!

Mediteren in bed

Liggend mediteren heeft als voordeel dat je lekker in bed kunt liggen. In principe geen probleem aangezien je in bed prima kunt ontspannen.

Bedenk je wel dat boeddhistische monniken niet voor niets in lotushouding zitten tijdens hun meditatie.

Het draait namelijk allemaal om het behouden van focus. Dus als je heerlijk in je warme bedje ligt, dan loop je natuurlijk de kans dat je in slaap valt.

Tips voor beginners

Heb je toch nog behoorlijk wat moeite met mediteren? Maak je dan vooral geen zorgen! Het volgen van een mindfulness cursus is een prima manier om eerst wat ervaring op te doen.

Lees onze review van de cursus mindfulness voor het dagelijks leven en je zult de voordelen van deze oeroude methode met open armen ontvangen. Hieronder volgen nog wat bruikbare tips, die gegarandeerd van pas komen tijdens je eerste paar meditatiesessies.

Neem de tijd

Pak dat heerlijke momentje van rust en ontspanning. Probeer niet gehaast een oefening af te werken, maar neem hier dus lekker de tijd voor.

Gebruik een meditatie app

Een app die zeker in het begin goed van pas komt is ‘Headspace‘. Je kunt gratis een account aanmaken en aan de hand van een begeleide meditatie kennis maken met allerlei onderwerpen binnen het kader van spiritualiteit.

De eerste tien basislessen zijn gratis. Wil je toegang tot de rest van de app? Dan zul je een betaald abonnement moeten nemen. Headspace is voor iedereen die gratis wil leren mediteren gegarandeerd de moeite waard.

Zet een timer

Zet voor het gemak een timer zodat je precies weet wanneer de tijd voorbij is. Vooral in het begin verlies je snel de focus omdat je benieuwd bent hoelang je al bezig bent, of hoelang de oefening nog duurt.

Probeer elke sessie niet langer dan 10 minuten te laten duren.

Wees niet te streng voor jezelf

Probeer niet te oordelen over je prestaties. In het begin zul je vaak je focus verliezen, maar na verloop van tijd kun je veel beter je focus bewaren.

Mediteer elke dag

Probeer elke dag een moment hiervoor te nemen. Dit kan zijn aan het begin van je dag, of aan het einde. Wanneer het jou het beste uitkomt.

Tips om te leren mediteren

Mindfulness cursus

Naast de voordelen van meditatie zijn de voordelen van mindfulness minimaal net zo interessant.

Dus ben je helemaal klaar met al die stress op je werk? Bekijk dan eens deze cursus mindfulness en je kunt binnen no-time weer heerlijk gaan genieten van het leven.

Deze cursus bevat een dagelijks stappenplan voor iedereen die zelf aan de slag wil gaan met mindfulness!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
HappyGoodies Favicon

Product van de maand

HappyGoodies Favicon

Categorieën