Wat is gezonde voeding

Wat is gezonde voeding? Kenmerken van gezond eten

Er wordt ontzettend veel advies gegeven over wat je het beste kan eten om gezonde voeding binnen te krijgen. Maar wat is gezonde voeding nou echt? En waarom is dit zo belangrijk voor mensen?

Inhoudsopgave

Wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding betekent niet dat je alleen nog maar gestoomde maaltijden kan eten of een koolhydraatarm dieet moet volgen. Maar wat is nou echt gezond?

Wij van Happygoodies vinden dat verantwoorde voeding vers, onbewerkt en kleurrijk moet zijn. Denk aan fruit en groente zoals:

  • Appels, bananen, mandarijnen en blauwe bessen
  • Broccoli, pompoen en aubergines

Door je bord te vullen met fruit, groenten, hoogwaardige eiwitten en ander natuurlijk voedsel, krijg je maaltijden die kleurrijk, veelzijdig en goed voor je zijn.

Misschien ook interessant:

Waarom is gezonde voeding belangrijk?

In ons drukke leven met volle agenda’s en lange dagen kan het soms niet zo eenvoudig zijn om gezonde keuzes te maken. Veel mensen neigen dan ook snel naar gemaksmaaltijden en nemen niet de tijd om een gezonde voedingskeuze te maken.

We eten vaak alleen wat we lekker vinden en letten niet goed op wat nou echt gezond is. Mensen denken gezonde keuzes te maken, maar hebben niet het besef dat zij daardoor essentiele voedingsstoffen missen.

In plaats van dat het ons gezonder maakt doet dit juist het tegenovergestelde. Waarom is gezonde voeding nou echt belangrijk?

  • Gezonde voeding levert ons alle essentiële voedingsstoffen dat ons lichaam nodig heeft. Deze essentiële voedingsstoffen geven ons energie om de dag door te komen.
  • Een gezond dieet zorgt ervoor dat we ons fit voelen en daardoor minder snel ziek worden.
  • Gezonde voeding is goed voor onze hersenen en hersencellen. Met een gezonde voedingskeuze kunnen deze optimaal functioneren.
  • Essentiële voedingstoffen uit verantwoorde voeding zorgt ervoor dat ons zenuwstelsel de hele dag alle signalen efficiënt verwerkt en naar de hersenen stuurt.
  • Gezonde voedingskeuzes dragen ook bij aan een gezond immuunsysteem. Het zorgt ervoor dat we minder snel ziek worden. Een sterk immuunsysteem gaat de strijd aan met bacteriën en virussen.
  • Een bijkomend voordeel van gezond eten is dat je er snel mee kan afvallen.

Tips om gezond te eten

Gezonde voeding gaat dus niet over het jezelf uitsterven van de honger of het volgen van een streng dieet. Voor iedereen die net wat gezonder wilt gaan eten, hebben wij een aantal tips voor je!

  • Eet voldoende groente en fruit; het wordt aanbevolen om elke dag minstens 250 gram groente en 200 gram fruit te eten.
  • Eet meer vis en soms ook vettige vis. Vis zit namelijk vol met omega-3 vetzuren, goed voor je hart!
  • Eet bijvoorbeeld minder verzadigd vet en suiker. Veel verzadigd vet verhoogt het cholesterol en zorgt ervoor dat jouw bloedvaten vernauwen, erg slecht voor je hart en bloedvaten. Suiker zit veel in frisdrank en snoep. Suiker verhoogd de kans op obesitas en gaatjes in de tanden.
  • Eet daarnaast ook minder zout! Het eten van te veel zout zorgt ervoor dat je bloeddruk stijgt, mensen met een hoge bloeddruk hebben meer kans op hartproblemen en een beroerte.
  • Wees ook voldoende actief en kom op gezond gewicht. Beweging helpt bij het voorkomen van serieuze gezondheidsklachten of andere lichamelijke risico’s. Het heeft niks met eten te maken, maar sporten draagt ontzettend veel bij aan je vitaliteit.
  • Wees de dorst voor! Met andere woorden, drink genoeg!

Boeken voor een gezonde voeding

Heb jij toch nog wat hulp nodig bij het creëren van gezonde eetgewoontes of een gezonde levensstijl? Hieronder hebben wij zorgvuldig een aantal boeken over gezonde voeding voor jou geselecteerd. De boeken zijn gericht op gewicht verlies op basis van gezonde eetgewoontes.

De Afslank Receptenbijbel

Een ontzettend populair receptenboek geschreven door afslankcoach en voedingsdeskundige drs. Oscar Helm. Met zijn bestseller de Afslank Receptenbijbel laat hij zien dat afvallen zowel eenvoudig als leuk kan zijn.

De Keto Revolutie

De Keto Revolutie is een koolhydraatarm dieet ontworpen door Mitchel van Duuren. Een simpel maar ontzettend effectief dieet om ook jouw specifieke afvaldoelen te bereiken. Je eet niet alleen gezond, maar valt tegelijk nog af ook!

Het Koolhydraten-arm 50-dagen-programma

Heb je de Keto Revolutie bekeken, maar is het je toch niks voor jou? Dan hebben wij nog een interessante optie voor je! Het koolhydraten-arm 50-dagen-programma van Niels Bosman.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest