Hulp bij afvallen

Hulp bij afvallen | Snel terug op je streefgewicht

In dit artikel krijg je hulp bij het afvallen! Aan de hand van onderstaande tips zit je binnen no-time weer op je streefgewicht.

Inhoudsopgave
boordeling:
5/5
Boordeling:
4.6/5
Boordeling:
4.8/5

Eerste hulp bij afvallen

In principe zijn onderstaande dieetplannen allemaal vrij makkelijk te volgen. Sommige kun je moeiteloos volgen, anderen kosten misschien iets meer moeite. Een ding beloven we! Je zult geen last hebben van dat hongerige gevoel in je maag.

Dit geldt tegenwoordig trouwens voor steeds meer dieetplannen. Denk bijvoorbeeld aan een koolhydraatarm programma. Wat ons betreft blijft dit een effectieve manier om snel en makkelijk af te vallen.

Bovendien kun je zo’n programma makkelijk volgen zonder dat je daarbij ’s nachts wakker ligt van de honger. Je zult merken dat je minder eetlust hebt dan bij veel andere dieetplannen. Verder zie je gegarandeerd verbetering van je stofwisseling en zit je zo weer op je streefgewicht.

Het is het natuurlijk wel belangrijk dat je tijdens het diëten elke verleiding kunt weerstaan. Probeer elke dag opnieuw de motivatie te vinden om dat lekkere stukje taart toch nog een keertje over te slaan.

Kies voor koolhydraatarme gerechten

Jij hebt dus wat extra hulp nodig bij het afvallen? Dan krijg je bij deze direct de meest waardevolle tip van ons cadeau. Deze tip is simpel en werkt theoretisch gezien altijd!

Je hoeft alleen te zorgen dat je minder suikers, zetmeel en koolhydraten binnenkrijgt dan normaal. Eet je gedurende drie á vier dagen geen koolhydraten, dan gaat je lichaam automatisch in ketose.

Je hongergevoel zal hierdoor afnemen en je zult ook sneller genoegen nemen met minder calorieën per maaltijd. In ketogene toestand haalt je lichaam energie uit opgeslagen vetcellen in plaats van uit suikers en koolhydraten.

Een groot voordeel hiervan is dat je bloedsuikerspiegel zal afnemen. Daarnaast verliezen je nieren al het overtollig natrium en water. Mocht je last hebben van een opgeblazen gevoel? Geen zorgen, ook daar neemt je lichaam meestal vrij snel afscheid van.

Het is overigens vrij normaal om in de eerste week van je dieetplan zo’n 4,5 kilo gewicht te verliezen. Op de korte termijn werkt een koolhydraatarm dieet vaak effectiever dan de meeste vetarme dieetplannen.

Een koolhydraatarm diner vermindert je eetlust meestal tot in de late uurtjes. Je kunt zo dus zonder moeite een stuk minder calorieën eten dan normaal.

Uiteraard zonder dat je bijna omvalt van de honger. Reken af met suikers, zetmeel en koolhydraten en je drang naar lekker en ongezond eten zal snel verminderen.

Eet eiwitten, vetten en groenten.

Sommige gerechten blijven populaire keuzes om snel gewicht te verliezen. Wil je snel afvallen zonder te sporten, dan zorg je dat elke maaltijd bestaat uit eiwitten, vetten en koolhydraatarme groenten.

Probeer trouwens ook niet meer dan twee tot drie maaltijden per dag te nuttigen. Mocht je ’s middags nou echt ontzettend honger hebben? Plak er dan gewoon een vierde maaltijd aanvast.

Over het algemeen daalt je koolhydrateninname hiermee tot zo’n 40 á 50 gram per dag. koolhydraatarme maaltijdplan en de lijst met 101 gezonde koolhydraatarme recepten.

Eiwitten

Eiwitten vormen een essentieel onderdeel van zowel een ketogeen dieet als een koolhydraatarm programma. De meeste eiwitrijke diëten verminderen de hunkering naar voedsel met maar liefst 60%. Ook de drang om ’s avonds te snacken zal flink afnemen. Gemiddeld eten mensen met een eiwitrijk voedingsschema 441 calorieën minder per dag.

Met waterkefir kun je jouw darmflora weer herstellen en heb je een gezond alternatief voor frisdrank/limonade. Tijdens een keto dieet heb je zo minder behoefte aan suikers vanwege de zoete smaak van gefermenteerd waterkefir.

Heb je dus eerste hulp nodig bij het afvallen dan vormt eiwit een essentiële schakel binnen je voedingsschema.

Gezonde eiwitten:

  • Kip, rund, lam en kalkoenfilet.
  • Tonijn, zalm, forel, en garnalen.
  • Eieren, quinoa en Griekse yoghurt.
  • Pinda’s, sojabonen en peulvruchten.

Koolhydraatarme groenten

In principe kun je flink losgaan met alle soorten koolhydraatarme groenten die je kunt vinden. Deze groentes zit meestal vol met gezonde voedingsstoffen waardoor je grote hoeveelheden kunt eten en tegelijkertijd snel kunt afvallen.

De eerste stap naar gewichtsverlies hangt misschien wel het vaakst af van onze dagelijkse voeding. Je kunt natuurlijk altijd de mist ingaan, terwijl je door de supermarkt loopt en je neemt ‘per ongeluk’ de familie zak met paprika chips weer mee naar huis.

Dat kun je alleen voorkomen als je thuisblijft. Wanneer je een maaltijdbox bestelt, kun je een box vol groente en fruit laten afleveren op je deurmat. Welke vind jij de beste van 2020?

Volg je een dieetplan dat vooral bestaat uit eiwitten en groenten, dan krijg je meer dan genoeg vitamines, mineralen en vezels binnen om fit en gezond te blijven.

Koolhydraatarme groente:

  • Spinazie
  • Bloemkool
  • Asperges
  • Spruitjes
  • Boerenkool
  • Sla
  • Komkommer

Natuurlijke vetten

Deze blog zou niet compleet zijn zonder natuurlijke vetten. Deze kom je vooral tegen in plantaardige oliën, vette vis en noten. Verder bevat avocado bijvoorbeeld ook al behoorlijk wat natuurlijke vetten.

Je hoeft niet bang te zijn om deze gezonde vetten aan je voedingspatroon toe te voegen.

Natuurlijk vetten:

  • Boter,
  • olijfolie,
  • zonnebloemolie,
  • kokosolie.

Mocht je het iets minder zwaar willen maken, dan eet je bijvoorbeeld één dag per week meer koolhydraatrijke voedsel. Het is daarbij wel van belang om je te beperken tot de gezonde koolhydraten zoals pasta, rijst, quinoa, aardappelen en fruit. Elke week stiekem één cheat-day inlassen is wat ons betreft acceptabel.

Hulp bij afvallen

Hulp bij het afvallen met app

Bij het afvallen kun je tegenwoordig hulp krijgen van een calorieteller app. Deze apps zijn meestal gratis en makkelijk te downloaden via de app-store. Zo’n app kan interessant om als extra tool te gebruiken tijdens het afvallen.

Maar goed, zolang je voedingsschema bestaat uit eiwitten, vetten en koolhydraatarme groenten, kun je zonder app net zoveel gewicht verliezen.

10 tips om snel & gezond af te vallen

Hieronder staan nog wat simpele tips waarmee je hopelijk nog sneller terug op je streefgewicht bent. Nog meer hulp nodig bij het afvallen? Lees dan dit artikel met tips voor extra gewichtsverlies!

  1. Zorg voor een goede nachtrust. Te weinig slaap is misschien wel de grootste risicofactor voor iedereen die snel wilt afvallen.
  2. Ontbijt eiwitrijk. Als je kiest voor een eiwitrijk ontbijt dan zul je de minder behoefte hebben aan suikers en koolhydraten.
  3. Vermijd frisdrank en vruchtensap. Over het algemeen behoren deze drankjes tot de meest dikmakende voedingsstoffen.
  4. Drink water voor elke maaltijd. Drink een half uur voor de maaltijd twee glazen water en je zult ongetwijfeld minder eten.
  5. Koop gezonde voeding. Soms is het beter om gewoon helemaal geen snoep of andere lekkernijen in te slaan. Hier staan bijvoorbeeld alvast 16 gezonde snacks voor meer gewichtsverlies.
  6. Ga dagelijks op de weegschaal staan. Doe je dit elke dag dan ben je sneller geneigd om je dieetplan langer vol te houden.
  7. Eet voldoende vezels. Voeg je genoeg vezels aan je dieet toe dan zal je stofwisseling ongetwijfeld verbeteren.
  8. Drink groene thee. Elke dag een paar kopjes groene thee drinken is gezond. Daarnaast biedt groene thee wat extra hulp en ondersteuning bij het afvallen.
  9. Vermijd gefabriceerd voedsel. Je kunt beter zoveel mogelijk gezonde voeding tot je nemen. Vrijwel alle kenmerken van gezond eten verpulveren namelijk de kenmerken van het bewerkte voedsel van tegenwoordig.
  10. Langzaam eten is beter. Je kauwt en verteert het eten zo namelijk veel beter. Hierdoor heb je trouwens ook langer een verzadigde gevoel in je maag.

5 kilo afvallen in 3 weken

Soms wat meer, soms wat minder! Over het algemeen kun je tijdens de eerste paar weken van een koolhydraatarm programma zo’n 2 tot 5 kg afvallen.

Gedurende eerste paar dagen kan het nieuwe voedingspatroon wat vreemd aanvoelen. Je lichaam is gewend om koolhydraten te verbranden. Meestal is dit (grieperige) gevoel binnen een paar dagen over.

Na deze korte periode voelen veel mensen zich onwijs fit en barstensvol met energie. Naast de kilo’s die je verliest, zorgt een koolhydraatarm dieet bijvoorbeeld ook voor een lagere bloedsuikerspiegel, lagere bloeddruk en een beter cholesterolgehalte.

Nog meer hulp bij het afvallen?

Heb je nog meer hulp nodig bij het afvallen? Lees dan bijvoorbeeld eerst een dieetboek voordat je direct kiest welk dieet je wilt gaan volgen. In dit artikel vind je de beste dieetboeken om snel wat extra gewicht te verliezen.

Hulp bij afvallen

Een mooi exemplaar is het dieetboek van Mitchel van Duren. Deze komt in de vorm van een receptenboek, 21 dagen maaltijdplanner en boodschappenlijst.

Ook de ‘Afslank receptenbijbel‘ van Oscar Helm behoort tot onze favorieten. Het dieetboek staat vol met tips en weekmenu’s om snel en makkelijk de meest heerlijke gerechten te bereiden.

Afslankbijbel om af te vallen

Wil je graag nog wat meer hulp bij het afvallen? We hebben speciaal voor jouw een artikel toegewijd aan het keto dieetboek. Je vindt hier niet alleen de weg naar een gezonde levensstijl, ook laten we zien wat je precies kunt verwachten van zo’n koolhydraatarm dieet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
HappyGoodies Favicon

Product van de maand

HappyGoodies Favicon

Categorieën