Bodyscan meditatie

Bodyscan meditatie om beter te ontspannen

Ben je toevallig nog op zoek naar een simpele techniek om binnen enkele minuten even heerlijk tot rust te komen? Het nemen van zo’n korte time-out kan onwijs veel interessante voordelen opleveren. Daarom vind je hieronder een praktische bodyscan meditatie om beter te ontspannen.

Zo kan het bijvoorbeeld goed zijn dat je door allerlei gebeurtenissen in je leven gespannen in je vel zit. Sommige situaties creëren nu eenmaal meer stress dan anderen. Geldt dit ook voor jou en wil je deze stressvolle gevoelens in rust en positiviteit omzetten? Lees dan vooral even verder!

Inhoudsopgave

Wat is een bodyscan meditatie?

Een bodyscan meditatie is één van de meest simpele manieren om te leren mediteren. Nadat je deze oefening hebt gedaan zul je merken dat je meteen een stuk rustiger bent.

Bovendien kun je door middel van deze simpele oefening binnen no-time jezelf een stuk vrolijker voelen dan voorheen. Nadat je onderstaande techniek een aantal keren hebt geoefend, zul je vrij snel daarna ook de bijzondere voordelen van meditatie en mindfulness gaan ervaren.

Want deze bodyscan zorgt er niet alleen voor dat je lichaam zich binnen no-time beter kan ontspannen. Je neemt dankzij deze oefening namelijk ook afscheid van stress, somberheid en andere negatieve gedachten en gevoelens.

Bodyscan oefening

Hieronder vind je de bodyscan meditatieoefening voor meer ontspanning. Probeer voordat je met deze oefening begint een rustig plekje op te zoeken. Bij voorkeur een plek waar zo min mogelijk externe factoren je kunnen afleiden, zodat je kunt focussen op het hier en nu.

Benodigde tijd: 15 minuten.

Bodyscan meditatie

  1. Ga comfortabel zitten

    Kies je favoriete stoel, bank of meditatiekussen en ga vervolgens in een comfortabele houding zitten. Probeer bij voorkeur met een rechte rug te mediteren. Misschien merk je vrij snel dat je tijdens de bodyscan oefening ook andere posities kunt aannemen. Echter zorgt een rechte rug ervoor dat je beter kunt concentreren.

  2. Sluit je ogen en ontspan je lichaam

    Sluit je ogen en adem en paar keer diep in door je neus, en weer rustig uit door je mond. Voel hoe je buik heen en weer beweegt en je longen zich bij elke ademhaling weer opnieuw met lucht vullen.

  3. Richt je focus op je lichaam

    Begin bij de bovenkant van je hoofd en scan nu langzaam naar onder tot in het puntje van je tenen. Het is van belang dat je hierbij rustig de tijd neemt. Probeer tijdens de bodyscan meditatie elke spier in je lichaam te ontspannen. Je zult merken dat je spieren zich bij elke keer dat je uitademt meer kunnen ontspannen.

  4. Ben je bewust van lichamelijke gevoelens

    Focus je aandacht op eventuele spanningen, drukpunten of andere onaangename lichamelijk gevoelens. Probeer hierbij ook andere sensaties in je gedachten te benoemen en ben jezelf bewust hoe je lichaam aanvoelt.

  5. Concentreer je nu op je adem

    Heb je het gevoel dat er geen fysieke spanning meer door je lichaam giert, richt je dan op je ademhaling. Observeer bijvoorbeeld wat er precies gebeurt op het moment dat je inademt, en ben je vervolgens ook weer bewust van het gevoel van uitademen.

  6. Probeer je gelukkig te voelen

    Deze laatste stap is voor beginners misschien nét iets te veel van het goede. Terwijl je het ademhalingsproces blijft observeren, kun je proberen jezelf tegelijkertijd wat gelukkig te voelen. Elke keer dat je in- en uitademt groeit jouw innerlijke gevoel van geluk.

    ”Ik adem in, en voel me gelukkig. Ik adem uit en voel me nog gelukkiger.”

Bodyscan meditatie

Meer weten?

Wil je meer weten over de positieve effecten van deze bodyscan meditatie? Of heb je simpelweg behoefte aan meer rust en ontspanning in je leven? Laat je dan verrassen door het positieve effect van de Mindfulness Cursus van Happy with Yoga. Of neem een kijkje op onze pagina over de beste online Yoga cursus van Happy with Yoga.

Tijdens het volgen van deze cursus leek het voor ons soms net alsof er ineens allerlei puzzelstukjes op hun plek terecht kwamen. Binnen enkele weken zul je gegarandeerd verschil merken in de manier waarop je tegen spirituele onderwerpen aankijkt. Een absolute aanrader!

Misschien ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
HappyGoodies Favicon

Product van de maand

HappyGoodies Favicon

Categorieën