Mudras voor innerlijke kracht

Mudra’s voor innerlijke kracht & stabiliteit

Sommige mensen kunnen op emotioneel vlak wel wat extra steun gebruiken. Om je hierbij te helpen vind je hieronder verschillende mudra’s voor innerlijke kracht en stabiliteit. Het is namelijk geen toeval dat mensen hun vuisten samenknijpen op het moment dat ze kwaad of geïrriteerd zijn.

Zelfs als we merken dat we onze omgeving in eerste instantie niet kunnen veranderen, kunnen we werken aan onze innerlijke houding vergeleken met de externe wereld, door deze in kleine stapjes te veranderen.

Wat zijn mudra’s?

Mudra is een overkoepelende term die wordt gebruikt om een ​​bepaalde positie van onze handen aan te duiden. In sommige gevallen wordt zo’n handgebaar met oogposities, lichaamshouding en ademhalingstechnieken gecombineerd.

De verschillende combinaties van deze mystieke vinger-, oog- en lichaamshoudingen kunnen bepaalde processen van ons innerlijke bewustzijn stimuleren. Stel dat je bijvoorbeeld elke dag de mudra voor onbevreesdheid oefent, dan zul je na verloop van tijd compleet anders tegen je angsten aankijken.

Deze oefeningen activeren namelijk bepaalde delen van ons brein, waar we normaal gesproken weinig invloed op hebben. De mudra’s die hieronder staan omschreven kun je gebruiken om je innerlijke kracht en stabiliteit te verbeteren.

Bekendste mudra ter wereld

Sommige handgebaren zijn bekender dan anderen. De Chin Mudra staat ook wel bekend als de bekendste mudra ter wereld. De duim staat symbool voor het kosmische (goddelijke) en de wijsvinger staat voor het individuele (menselijke) bewustzijn.

Het uiteindelijke of primaire doel van yoga is de eenheid van de mensheid met het kosmisch bewustzijn. Met de Chin mudra kun je dit verlangen op een symbolische manier uitdrukken. Bovendien vormen je intuïtie en inspiratie tijdens deze oefening een gesloten eenheid.

Je wijsvinger staat in dit geval symbool voor de kosmische energie van buitenaf (inspiratie) en je duim staat symbool voor je innerlijke energie (intuïtie).

Chin Mudra
Chin Mudra

Mudra’s voor innerlijke kracht & stabiliteit

Mudra’s kunnen vooral het emotionele aspect van ons leven verbeteren. Onze emoties beïnvloeden echter voor een groot deel onze algemene gemoedstoestand. Om bijvoorbeeld depressieve en benauwende gedachtes met een bepaalde mudra te veranderen, zul je tijdens de oefeningen het ritme van je adem als een soort lijdraad moeten gebruiken.

Het beoefenen van mudra’s wordt ook wel eens pure hersentraining genoemd. De handgebaren hebben namelijk een positieve invloed op je hersengolven. Het effect is beter merkbaar op het moment dat je vingertoppen elkaar subtiel aanraken.

Verbeterde hersenactiviteit

De meeste mudra’s waaronder die voor innerlijke kracht en stabiliteit synchroniseren je linker- en rechterhersenhelft. Dit verbetert ons algemene vermogen om situaties en gevoelens beter te herinneren. Een verbeterende hersenactiviteit heeft verder ook een positief effect op onze creativiteit.

Als je tijdens de handgebaren bepaalde mentale beelden visualiseert, dan kost dit je hersenen behoorlijk wat energie om deze visualisatie vast te houden. Met een mudra bevorder je dus niet alleen de kracht van je verbeelding, maar je manifesteert bijvoorbeeld ook je mentale alertheid en helder denken.

Houd je armen ongeveer 2,5 cm van je lichaam. Deze positie alleen al zorgt voor een innerlijk gevoel van evenwicht en harmonie. Dit komt omdat hiermee de activiteit van het zenuwstelsel en de hormonale klieren wordt geregeld.

Let op je ademhalingstechniek

Het effect van een mudra kan enorm worden versterkt met de ademhaling. Daarom is het belangrijk om te weten wat ademen doet. Als je de volgende principes begrijpt, kun je het effect van een mudra naar eigen behoefte beïnvloeden.

• Naast koolstofdioxide, ontlaad je tijdens het diep uitademen ook een hoeveelheid verbruikte energie. Probeer aan het begin van een mudra altijd een paar keer diep uit te ademen.

• Probeer de korte tussenpauzes na het in- en uitademen steeds weer met enkele seconden. Dit is een belangrijk onderdeel van het ademhalingsproces. Je mentale ‘kracht’ wordt namelijk vooral tijdens deze momenten ontwikkeld.

Handgebaren (mudra’s) & stemmingswisselingen

Veel mensen hebben tegenwoordig last van een wisselende stemming. Een vervelende gemoedstoestand kun je binnen een paar dagen aanzienlijk verminderen, door bepaalde mudra’s te beoefenen.

Het is van belang dat je de mudra’s voor innerlijke kracht en stabiliteit drie keer per dag voor minimaal tien minuten, of twee keer per dag voor minimaal twintig minuten oefent.

Combineer de mudra’s met meditatie dan boost je het effect.

Langdurige stemmingswisselingen manifesteren zich vaak in fysieke klachten. Om dit te voorkomen in plaats van te genezen, is het van belang dat de (mentale) oorzaak van deze klachten wordt aangepakt.

Mensen gaan vaak eerst op zoek naar de schuldige in hun directe omgeving, voordat ze naar zichzelf durven te kijken. Denk bijvoorbeeld aan partners, kinderen, ouders of collega’s die simpelweg ergens de schuld van krijgen.

Ergens is dit helemaal niet zo vreemd. Het is namelijk een stuk makkelijk om anderen de schuld van iets te geven. Toch vergeten veel mensen dat het gedrag van deze mensen slechts een reflectie is van hun eigen innerlijke bewustzijn.

Ook interessant om te lezen:

Ushas Mudra

”Break of day — origin of all good things”

De Ushas Mudra is ongetwijfeld één van de beste mudra’s voor mer innerlijke kracht en stabiliteit. Deze variant concentreert de seksuele energie van onze tweede chakra en leidt deze naar de energiecentra erboven. Het geeft ons mentale alertheid, plezier en nieuwe impulsen. Bovendien harmoniseert het ons hormonale systeem.

Ushas Mudra

Sluit je vingers zodat je rechterduim boven de linker ligt. De rechterduim drukt lichtjes op de linkerduim. Belangrijk: Vrouwen moeten de rechterduim tussen de linkerduim en wijsvinger plaatsen en erop drukken met de linkerduim.

Doe dit elke dag gedurende 5 tot 15 minuten. Houd deze mudra vast totdat het gewenste effect optreedt. Hoe oud we ook zijn, er zijn tijden van verandering: een nieuw begin komt herhaaldelijk in het leven. Het tweede chakra, ons centrum van seksualiteit en creativiteit, bevat altijd iets nieuws, een geheim dat naar buiten wil worden gebracht.

Pran Mudra

Life Mudra

De tweede mudra voor innerlijke kracht en stabiliteit is de Pran Mudra. Dit handgebaar activeert de wortelchakra, het energiepunt waarin de elementaire kracht van jezelf ligt verborgen. Vergelijkbaar met een vuur dat zacht gloeit of hard vlamt.

Pran Mudra

Een fel brandend vuur verhoogt over het algemeen onze vitaliteit, nervositeit en verbetert het gezichtsvermogen. Deze mudra wordt ook wel eens tegen bepaalde oogziekten gebruikt en vermindert de vermoeidheid. Op mentaal vlak verbetert deze mudra vooral ons;

  • Zelfvertrouwen
  • Assertiviteit
  • Moedigheid
  • Uithoudingsvermogen

Met elke hand: Plaats de toppen van de duim, ringvinger en pink tegen elkaar. De andere vingers blijven gestrekt. Indien nodig 5 tot 30 minuten gebruiken. Of, als kuur, drie keer per dag gedurende 15 minuten doen.

Volgens sommige mensen kun je bijvoorbeeld ook je twee duimen op de vingernagels van de twee andere vingers leggen in plaats van op de vingertoppen. Het effect hiervan is dat zowel de rechter- als linkerhersenhelft gelijk functioneren, actief worden en elkaar wederzijds zullen aanvullen.

In combinatie met een bewust, langzaam en subtiel ademritme kan het effect van de Pran Mudra als een veilig en stabiel emotioneel ankerpunt dienen. Welke mudra’s gebruik jij? Laat het ons vooral even weten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
HappyGoodies Favicon

Product van de maand

HappyGoodies Favicon

Categorieën