Mindfulness tips

Mindfulness tips voor meer rust & balans

Ben je toevallig op zoek naar een praktische manier om je lichaam en geest weer tot rust te brengen? In deze blog vind je diverse mindfulness tips en oefeningen voor meer balans in je leven én op je werk!

Inhoudsopgave

5 mindfulness tips voor beginners

Hieronder trappen we direct af met een aantal praktische mindfulness tips voor beginners. Volg onderstaande technieken en je zult doorgaans vrij snel merken, dat je positiever in het leven komt te staan.

Voor beginners kan het soms lastig zijn om elke dag bezig te zijn met mindfulness. Wil je echter merkbaar profijt hebben van de positieve effecten, dan zul je mindfulness toch moeten gaan integreren in je dagelijks leven. En hoe je dat precies doet? Je leest het hieronder!

Neem de tijd

Zodra je begint met mindfulness is het van belang dat je niet direct teveel van jezelf gaat verwachten. We trappen dit rijtje mindfulness tips daarom direct af, met het beste advies dat je als beginner kunt krijgen.

Neem altijd ruim de tijd en laat je zeker niet opdringen door andere zaken. Probeer ook verschillende mindfulness oefeningen uit, zodat je vrij snel een aantal favoriete oefeningen hebt ontwikkeld.

Merk je dat het dagelijks bezig zijn met mindfulness teveel is voor je? Probeer dan bijvoorbeeld eerst een paar dagen per week te oefenen in plaats van elke dag. Zodra je de smaak te pakken hebt, kun je het aantal dagen nog altijd uitbreiden.

Heb je moeite met de lengte van een bepaalde oefening? Dan kun je deze natuurlijk ook gewoon iets minder lang laten duren. Oefen bijvoorbeeld geen 20 minuten per dag, maar begin met 10 of 15 minuten.

Bovendien kun je de oefeningen naar wens indelen. Denk bijvoorbeeld aan 2 x 10 minuten oefenen in plaats van 1 x 20 min. Het meest belangrijke blijft toch wel, dat je mindfulness gaat opnemen in je dagelijkse routines.

Blijf jezelf herinneren

Probeer jezelf eraan te herinneren waarom mindfulness belangrijk is voor je. Welke gevoelens krijg je hierbij? En wat heeft mindfulness je tot nu toe opgeleverd? Intrinsieke motivatie ontwikkelen bij jezelf, is gegarandeerd één van de beste mindfulness tips die we jullie kunnen meegeven. Dit werkt vaak namelijk een stuk beter dan geforceerd iets ‘moeten doen’.

Forceren werkt averechts

Het komt wel eens voor dat je bijvoorbeeld té snel vooruitgang wilt boeken, waardoor je soms ongemerkt een tegenstrijdig probleem kunt ontwikkelen. Zodra je gaat forceren om een bepaalde gemoedstoestand te bereiken, zul je vaak al vrij snel merken, dat dit juist een negatieve effect met zich meebrengt.

De meeste mindfulness tips vertellen dat het bij mindfulness draait om loslaten en bewust bezig zijn. Je probeert hierbij om te genieten van het moment, zonder bezig te zijn met dingen uit het verleden of toekomst. Zodra je te fanatiek bent zal dit averechts werken!

Ontwikkel een gewoonte

De beste mindfulness tips gaan over het ontwikkelen van een gewoonte. Alleen zo kun je genoeg momentum opbouwen en een merkbare effect voelen. Probeer daarom elke dag op hetzelfde tijdstip en dezelfde plek mindfulness te oefenen.

Veel beginners starten hun dag bijvoorbeeld met een ochtendmeditatie. ‘S ochtends zit je hoofd namelijk nog niet helemaal vol met andere zaken, waardoor je beter kunt focussen op het hier en nu.

Begin met mediteren

De beste manier om vooruitgang te boeken met mindfulness, is door te leren mediteren. Door middel van meditatie leer je namelijk de taal van mindfulness beter begrijpen.

Mindfulness is vergelijkbaar met een simpele oefening om je geest te trainen. Begin daarom met mediteren en je zult minder snel afgeleid te raken en verbeterde focus. Dit zal ongetwijfeld meer rust creëren en helpt je daarnaast ook om de beste versie van jezelf te worden.

Praktische mindfulness tips voor op het werk

Hieronder vind je een aantal praktische mindfulness tips voor op het werk. Soms lijkt een werkdag namelijk eindeloos te duren. Hierdoor zul je vaak een stuk sneller de focus verliezen en dus ook minder gaan presteren.

Zodra je concentratie afneemt kun je hiervoor een aantal doelgerichte pauzes inlassen, zodat je binnen no-time weer aan de slag kunt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Begin mindful: Haal voordat je begint bijvoorbeeld een aantal keren diep adem. Probeer je hierbij te focussen op het huidige moment, zonder direct meegesleurd te worden in werkgerelateerde gedachtes.
  • Zet de juiste toon: een normale werkdag verloopt vaak op de automatische piloot. Je gemoedstoestand zal hierdoor ongemerkt de werksfeer van die dag overnemen. Door meteen de juiste toon te zetten betreft het gevoel dat je die werkdag wilt hebben, zul je vaak sneller je doel bereiken, zonder direct in de stress te schieten.
  • Geniet van de lunch: neem tijdens je pauze rustig de tijd om te lunchen. Probeer bijvoorbeeld eens écht te genieten van je lunch, zonder bij elke hap verzonken te raken in je gedachten.
  • Werk aan één taak tegelijk: ondanks dat je misschien prima kunt multitasken, is het soms een goed idee om slechts één taak tegelijk op je te nemen.
  • Luister aandachtig: probeer jezelf eens volledig te focussen op datgene wat je collega’s tijdens een vergadering vertellen. Hierdoor zul je minder snel verkeerde beslissingen maken, omdat je beter op de hoogte bent.

Extra mindfulness tips nodig?

Heb je naast bovenstaande mindfulness tips behoefte aan diepgaandere uitleg? Voor meer achtergrondinformatie kun je bijvoorbeeld ook kiezen om een mindfulness cursus te beginnen.

Aan de hand van praktische opdrachten zul je gedurende 8 weken alle tools krijgen om binnen no-time te veranderen in een mindfulness expert. De cursus mindfulness voor het dagelijks leven van Happy with Yoga onze vooruitgang een flinke boost gegeven.

Wil je hier meer over weten? Bezoek dan via deze link de officiële website, of lees onze review die we hierover geschreven hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
HappyGoodies Favicon

Product van de maand

HappyGoodies Favicon

Categorieën